Kisah-kisah Teladan tentang Cinta

Nilai Kasih Ibu
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu.
Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.
Kos upah membantu ibu:
Tolong pergi kedai $4.00
Tolong jaga adik $4.00
Tolong buang sampah $1.00
Tolong kemas bilik $2.00
Tolong siram bunga $3.00
Tolong sapu sampah $3.00
Jumlah : $17.00
Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.
Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
Kos kerungsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu - PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA
Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata,”Saya Sayangkan Ibu”.
Kemudian si anak mengambil pen dan menulis ‘Telah Dibayar’ pada mukasurat yang ditulisnya.

Cerita tentang kisah di atas sungguh mengharukan, di mana cinta bukan hanya sekedar nafsu belaka. Ketulusan cinta yang kita tanam pasti akan berbuah keindahan dalam hidup, tidak peduli sekecil apapun cinta itu. Kita sebagai seorang manusia harus selalu berbagi cinta dan kasih sayang kepada siapapun termasuk juga pada lingkungan, tapi sayang sekali banyak perbuatan-perbuatan biadab manusia yang mengatas namakan cinta. Merek selalu berkata ini demi cinta dan menghalalkan segala cara demi mencapai kepentingannya sendiri, sungguh sangat disayangkan.

Dalam kisah-kisah teladan tentang cinta terdapat sepuluh cerita tentang teladan cinta, cerita cinta yang patut kita baca dan akan menginspirasi kita dalam menjalani kehidupan.


Download Kisah-kisah Teladan tentang Cinta klik Kisah-kisah Tauladan Tentang Cinta





Share on Google Plus

About pustakaclicker

Pustakaclicker adalah web berbagi ilmu terutama perpajakan serta segala macam tutorial. Semua yang saya tulis adalah pendapat pribadi saya jika tidak disertai sumber dan tidak ada hubungannya dengan institusi.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 komentar :

caktal said...

Saya pernah mendengar kisah tersebut melalui vcd yang saya beli buat anak saya, sekarang saya baca kisah tersebut dari blog GalCom, kalau banyak anak-anak yang mengerti tentang cinta seorang ibu, mudah-mudahan mereka dapat berbakti pada ibu bapaknya

pustakaclicker said...

q juga sangat bertrima kasih pada ibuku yang telah melahirkan n membesarkan ku, kebaikan ibu-ibu kita tidak bisa kita nilai dengan apapun di dunia ini hanya Allah yang dapat membalasnya, dan q ingin slalu berusaha menjadi yang terbaik untuk ibu ku,